Total Pageviews

Ipoh 2.0 - Day 2

Trip JJCM - Mee Daud Mat Jasak, Ice Kepal & Patisserie Boutique 


Isnin - 10.09.2017


Sambungan trip JJCM pada hari kedua, kami bangun agak lewat. Lebih kurang pukul 11 pagi baru keluar dan check out. 

Plan asal, keluar awal pagi breakfast di New Hollywood Ipoh. Disebabkan liat bangun akhirnya breakfast dalam selimut saje. Sebelum keluar, check kedai tu, rupanya tutup hari Isnin. Kira ok jugak tak keluar awal pagi tadi.




Destinasi makan terpaksa ditukar. Memandangkan tak tahu nak ke mana, akhirnya kami putuskan makan di Greentown Dim Sum. Sebenarnya kami pernah makan di sini masa trip pertama dulu. Tak bercadang nak repeat. Disebabkan dah buntu, jadi pergi saje ke sini.

Sampai saje di Greentown Dim Sum tengok orang ramai sedang beratur. Perut dah lapar, jadi kami cancel makan di sini. Tukar cari destinasi lain. Check google, cari kedai makan yang tak jauh dari lokasi kami sekarang. Akhirnya kami putuskan makan di Mee Daud Mat Jasak yang terletak di Jalan Dato On Jaafar.


Gerai ni terletak di tepi jalan. Di bawah khemah. Tulisan nama kedai sangat kecil. Jadi kena tengok betul-betul. Sampai saje, gerai ni pun penuh. Nampak ada beberapa family sedang tunggu meja kosong. Kami cuba masuk juga. Oleh kerana kami datang berdua dan kebetulan ada meja untuk dua orang kosong, maka meja itu kami yang punya.


Di depan gerai, belah kanan ada satu stall. Kena order makanan di situ. Kami order satu mee kicap dan satu mee kari. Masa order tu kita boleh pilih fish ball atau fish cake, tauhu kering pun ada. Ikut pilihan masing-masing. Aku pilih tauhu kering dan beberapa fish cake dan fish ball.


Pengalaman yang paling tak best buat aku, lama gile tunggu makanan kami sampai. Dekat satu jam menunggu. Daripada muka ceria bertukar jadi sungul. Nak marah tapi kena sabar. Beberapa kali juga kami tanya. Jawapannya sekejap, orang ramai. Ye, memang tahu ramai, tapi dah tau ramai tak boleh ke cepatkan sikit servis tu. Kedai lain pun ramai. Tapi kalau sistem betul, service cekap, pelanggan pun tak tunggu lama.

Setelah lama menunggu, akhirnya sampai juga makanan kami. Mee kicap ni style ala mee kicap cina. Biasanya mee kicap cina guna yee mee. Tapi yang ni terpulang pada pilihan kita sama ada nak mee, kuehtiaw atau mee hoon. Bersama mee kicap dorang akan bagi sup yang diletakkan fish cake yang kita pilih tadi. Rasa sup sedap juga pada aku. Rasa mee kicap tu biasa-biasa saje. Takde faktor wow pada aku.


Selesai makan, kami datang semula ke street art. Tak tau kenapa suka sangat ke sini. Memandangkan sudah tengahari, trafik agak perlahan dan susah nak dapat parking.

Tujuan kami ke sini sebab nak try ice kepal di Bits and Bobs yang terletak bersebelahan Plan B. Ramai orang di kawasan ni. Kami cuba satu ice kepal. Jenuh wei nak makan. Kena sedut nyot nyot. Wife aku nyot nyot sikit pastu dia malas nak makan lagi. Aku juga yang kena habiskan. Aku pun tak mampu nak habiskan. Rasa ice kepal ni sama macam makan ice dengan sirap dan sarsi je. Takde istimewa mana pun. Selain ice kepal ada juga ice cream lain dijual di sini. Pada aku lebih baik beli ais cream saje. Lagi puas makan.



Lepas makan ice kepal, kami jalan-jalan lagi sekali kawasan ni dan bergambar. 




Sambil tu jenguk-jenguk kedai hipster ape yang menarik nak makan. Akhirnya kami pilih Patisserie Boutique. Kedai ni memang sentiasa full house. Masa kami masuk pun kena bagi nama dan telefon untuk tunggu turn. Kemudian boleh jalan-jalan dulu. Nanti ada meja kosong dorang akan call.


Disebabkan dah tiada arah tujuan, tak sempat dorang call, kami datang semula ke kedai check dan tanya turn kami. Nasib baik kebetulan ada kosong, jadi dapatlah meja. Kami order smoked salmon croissant, matcha cheese cake, cappuccino dan matcha latte. Order simple saje sebab perut masih kenyang lagi waktu ni. Kesimpulannya, makanan semua sedap terutama sekali matcha cheese cake tu.


Perut dah kenyang, hari dah petang, jadi kami decided gerak balik KL. Risau balik lambat nanti jalan jem. Alhamdulillah, perjalanan agak ok. Cuma dibeberapa tempat saje traffik agak slow. Singgah solat asar, maghrib dan makan di R&R, kemudian sambung perjalanan pulang. Sampai rumah lebih kurang pukul 9.00 malam.


Selesai sudah trip JJCM yang agak santai dan relaks. Panjang umur, murah rezeki, kita JJCM di tempat lain pulak atau Ipoh 3.0.


1 comment: