Total Pageviews

New Zealand : North Island - Day 1

Summer Road Trip - Auckland & The Strawberry Farm

Selasa - 20.11.2018

Bismillahirrahmanirrahim. Perjalanan kami dari Malaysia ke Auckland bermula pada hari Isnin. Selepas solat maghrib, ambil MyCar ke Putrajaya Sentral. Perjalanan lebih kurang 15 minit. Sampai terus beli tiket ERL ke KLIA. Harga tiket RM9.40 seorang.

Masa beli tiket, tanya pengawai yang jaga kaunter "pukul berapa train akan sampai". Pegawai tu jawab "dalam masa 3 minit. Next train 20 minit lagi". Terus cepat-cepat ke lift turun ke platform. Nasib baik lift cepat. Alhamdulillah. Tak lama tunggu train pun sampai.

Lebih kurang 8.40 malam kami sampai di KLIA. Sebelum ke kaunter check-in, kami wrap dua beg yang akan di declare di Airport Auckland nanti bagi mengelakkan bersentuhan secara terus dengan anjing semasa proses mengesan bau.

Selesai wrapping, kami terus check-in. Senang bila dah check-in, tak perlu bawa beg banyak-banyak. Hanya bawa hand carry saje.

Lepas check immigration, kami solat Isyak dulu kemudian pergi makan di Old Town. Perut lapar sangat. Tak boleh tunggu makan dalam flight.

Sebelum 20 minit waktu berlepas, baru kami ke Gate untuk boarding. Flight berlepas ikut jadual pukul 11.40 malam. Selepas sejam, late supper dihidangkan. Tak habis makan sebab perut masih kenyang. Tak lama lepas tu dapat pula sandwich. Kami simpan. Mata dah mengantuk sangat. Nak layan movie pun tak ada mood.

Perjalanan mengambil masa 10 jam 30 minit. Sepanjang penerbangan kami tido. Nasib baik flight waktu malam. Senang sikit tido sebab memang waktu tido kita.

Dua jam sebelum sampai, makanan terakhir pula dihidangkan.

Selamat sampai di Auckland awal dari jadual sekitar 2.00 petang lebih waktu New Zealand. Di sini cepat 5 jam dari Malaysia. Maka bermula episod declaration yang bikin hati ini sedikit berdebar dan berharap semoga dipermudahkan.

On the way ke Immigration, kami lalu Duty Free. Kebetulan ada orang usha simcard Vodafone. Aku memang target nak beli simcard ni. Tengok harga nampak ok, jadi aku ambil package yang offer 4GB data dan percuma semua social media termasuk Whatsapp dengan harga NZD43.00 share dengan wife aku guna wifi hotspot.

Sampai di Immigration terus beratur. Tak lama tunggu giliran. Serahkan passport bersama Passenger Arrival Card yang diberikan semasa dalam flight untuk diisi lebih awal. Disebabkan kami ada barang yang hendak di declare, selesai sesi cop passport, kami ambil beg dan terus ke bahagian declaration good items. Ramai orang di sini dan barisan beratur agak panjang.

Alhamdulillah, urusan dipermudahkan. Ada kaunter baru dibuka, kami yang di belakang diminta beratur di kaunter baru. Jadi tak tunggu lama. Sampai giliran, kami serahkan passenger arrival card bersama senarai barang yang telah kami sediakan lebih awal kepada pegawai tu untuk pemeriksaan.

Alhamdulillah, senarai kami tiada sebarang masalah dan beg tak perlu dibuka atau kena masuk ke bilik khas. Aku sempat berborak dengan satu family dari Malaysia yang beratur depan aku, dia diminta masuk ke bilik khas sebab bawa susu baby. Dia kata berserah saje. Kalau kena buang, terpaksa buang.

Bagi proses seterusnya, pegawai tersebut minta kami bawa semua beg untuk di scan satu persatu. Semua beg kami lepas cuma satu beg pegawai perasan ada khemah di dalamnya dan kami beritahu yang khemah itu baru. Pegawai tu terus lepaskan beg kami tanpa susulan pemeriksaan.

Selepas ambil semua beg, kami menuju ke pintu keluar. Sebelum sampai di pintu keluar akan melalui proses terakhir iaitu anjing pengesan. Seekor anjing kecil ala puppy yang sangat comel akan jalan keliling semua orang untuk kesan sekiranya ada bau bahan terlarang. Alhamdulillah selamat semuanya. Yang paling selamat tak bersentuhan dengan anjing tu. Aku ok saje. Wife aku ni fobia gile dengan anjing.

Fuh! Lega rasanya setelah selesai melalui semua proses pemeriksaan tanpa sebarang masalah. Inilah pengalaman berharga. Urusan kami tidak mengambil masa lama. Sangat dipermudahkan.

Keluar saje dari situ, terus nampak I-site. Kami singgah ambil map dan serta merta aku jadi tamak ambil entah apa-apa broucher. Sampai kesudah satu benda pun kami tak tengok.

Kemudian kami keluar ikut pintu Exit 6 untuk ambil shuttle bus warna kuning ke penginapan kami di Auckland. Keluar saje pintu kami disapa oleh seorang auntie dari Penang yang sudah bekerja di sini selama 15 tahun. Sangat baik orangnya. Dia tunjukkan kami mana nak ambil bas kuning. Dan dia juga beritahu kami yang sepatutnya bas tu free. Kalau kena bayar, dia kata harga NZD6.

Jadi kami ke sebelah kanan untuk ambil bas kuning. On the way ke sana kebetulan bas sampai. Beritahu nama penginapan kami kepada pemandu bas dan terus naik. Pemandu tak minta bayaran. Jadi kami buat tak tau saje. Bermakna betul free. Jimat.

Lebih kurang 15 minit kami sampai di Kiwi Airport Backpackers penginapan pertama kami di bumi New Zealand. Malam ni kami akan menginap dalam dorm. Aku dan wife akan bermalam berasingan sebab semasa booking hanya ini yang available, murah, dekat dan ada shuttle bus. Harga NZD61.20 semalam untuk kami berdua.

Perancangan awal kami tak bermalam di Auckland. Kami akan terus ke Christchurch pada esok paginya. Tapi disebabkan MAS tukar jadual penerbangan selepas kami beli tiket ke Christchurch jadi terpaksa bermalam semalam di Auckland.

Semasa kami beli tiket MAS jadual berlepas dari KLIA pukul 11.00 pagi dan sampai di Auckland pukul 12.00 pagi waktu New Zealand. Kami bercadang akan bermalam di Airport saje dan pagi esoknya kami terus ke Christchurch ambil penerbangan pertama. Beberapa bulan selepas beli tiket Jetstar, MAS hantar email tukar waktu penerbangan pada belah malam dan sampai di Auckland petang. Memandangkan tiket Jetstar pada awal pagi, jadi aku minta MAS tukar tarikh penerbangan kami. Terpaksalah bermalam di Auckland.

Sampai di hostel, check-in dan book time shuttle bus ke Airport awal pagi esok. Kami akan ambil bas pukul 4.30 pagi, tambang NZD4 seorang. Bayar di kaunter lobby esoknya. Selesai semua hal, kami terus ke dorm untuk simpan beg.

Selesai settle apa yang patut, kami keluar semula jalan kaki menuju ke The Strawberry Farm yang jarak hanya 300 meter dari penginapan kami. Cuaca hujan renyai waktu ni. Suhu 8 darjah celcius. Sejuk.

Di Strawberry Farm, pokok-pokok strawberry masih baru ditanam semula. Jadi tak boleh nak petik strawberry.

Ada kedai jual strawberry dan sayur-sayuran segar. Wife aku geram tengok kesegaran sayurnya. Ikut hatinya rasa nak beli saje.

Kami order strawberry ice cream harga NZD4.50. Satu cukup share berdua. Tengok strawberry ni nampak memikat, kami beli strawberry pack yang paling kecil harga NZD4.

Kemudian lepak di meja luar dalam cuaca sejuk menikmati ice cream. Rasa ice creamnya memang sedap. Ramai juga orang yang datang beli ice cream di sini.

Lepas lepak dan habiskan ice cream, kami jalan ke depan lagi cadang nak cari makan malam. Nak tapau or makan fish & chip. Tapi wife aku ajak makan maggie saje malam ni. Teringin nak makan sup panas-panas di cuaca yang sejuk ni. Jimat duit makan aku untuk hari ni.

Kami hanya singgah beli mineral water kemudian jalan kaki balik ke hostel yang melalui kawasan kediaman. Rasa tertarik dengan kawasan kediaman di sini. Bersih, teratur dan aman. Rumah nampak cantik dan comel semuanya.

Sampai di hostel, kami kemas, bersihkan diri dan kemudian solat. Lepas solat, wife aku masak maggie. Nikmat rasanya makan maggie panas-panas di dalam cuaca yang sejuk.

Lepas makan maggie kami solat kemudian masuk ke dorm masing-masing dan tidur. Dengan harapan dapat tidur awal sebab esok kena bangun awal pagi untuk ke Airport.

Malangnya, kami tak dapat tido sebab masih awal kalau ikut waktu Malaysia. Tambahan cuaca sangat sejuk. Tak boleh tido langsung. Cuma tido-tido ayam saje.

Disebabkan aku tak boleh lelapkan mata, aku keluar dari dorm lepak sekejap di living area hostel. Masa lepak tu, seorang perempuan mat salleh baru sampai. Sebelum dia masuk bilik yang sama dengan wife aku, dia lepak sekejap di living area. So kami borak-borak sikit. Dia baru balik dari Christchurch dan beritahu cuaca di sana lebih sejuk. Dan semalam, sesuatu yang tak pernah berlaku turun snow di Queenstown pada musim summer. Cuaca seperti ini tak pernah terjadi di sana.

Lepas borak kejap aku masuk semula dalam dorm, cuba lelapkan mata. Esok kena bangun awal pagi.