Total Pageviews

Melaka - Day 1

Trip JJCM - Roti Canai Kayu Arang, Keria Antarabangsa, Ee Ji Ban Chicken Rice Ball, Mee Besen Ori Melaka & Asam Pedas Pokok Besar

Ahad - 23.04.2017

Sempena cuti Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke 15, Sultan Muhammad V, yang jatuh pada hari Isnin, 24 April 2017, aku ambil kesempatan buat short trip ke Melaka Bandaraya Bersejarah selama 2 hari 1 malam.

Trip kali ini lebih kepada jalan-jalan cari makan. Ada banyak senarai tempat makan yang akan kami kunjungi. Tak pasti sama ada dapat pergi semua atau tidak. Kita cuba mana yang termampu.

Seawal pukul 7.45 pagi kami bertolak menuju ke Melaka. Alhamdulillah traffic lancar pagi tu. Dengan memandu secara santai kami selamat sampai di Melaka pukul 9.00 pagi.

Destinasi makan pertama kami ialah Roti Canai Kayu Arang di Bachang. Orang sangat ramai di kedai ni. Oleh kerana kami berdua saje, jadi senang sikit cari tempat duduk.

Aku order roti canai dan nasi lemak saje. Roti canai memang sedap. Lembut. Nasi lemak pun sedap. Apa yang menarik dan kelainannya adalah roti canai dimasak menggunakan arang.

Selain roti canai dan nasi lemak terdapat bermacam-macam menu makanan lain ada dijual di kedai ni. Antaranya sate, sotong dan ayam goreng tepung, kuih muih, mee dan mihun sup dan kari, lontong, otak-otak dan macam-macam lagi. Menu wajib cuba roti canai nachos.

Agak lama juga kami di kedai ni sebab berborak dengan akak sorang ni. Rancak gile dia berkongsi cerita kisah pengembaraannya di merata-rata tempat. Sampai wife aku banyak kali tendang kaki aku sebagai tanda ajak gerak.

Roti Canai Kayu Arang,
Lot 459, Kampung Bakar Batu Mukim,
75350 Bachang, Melaka.

Dibuka setiap hari dari pukul 7.00 pagi hingga 12.30 tengahari

Waze : 'roti canai kayu arang'

Lebih kurang pukul 11 pagi kitorang gerak ke destinasi kedua iaitu Kuih Keria Antarabangsa di Jalan Klebang, Kampung Limbongan.

Pukul 12 tghri sudah mulai ramai orang beratur untuk membeli kuih keria ni. Hebatkan.

Aku beli 10 biji kuih keria dan 3 biji karipap. Harga 60 sen sebiji. Lepas beli kami makan di dalam kereta saje. Ada juga disediakan meja dalam kedai untuk sesiapa yang nak makan di situ.

Kuih keria memang sedap rasanya. Luarnya ranggup dengan bersalut sira gula melaka, dalamnya pula lembut rasa keledek semata-mata. Memang berbaloi pada aku.

Keria Antarabangsa ni ada dua. Satu Haji Jalil dan satu lagi Hajjah Rahman. Dua-dua di Jalan Klebang. Cuma sorang kanan dan sorang belah kiri. Tak jauh pun antara satu sama lain. Orang kata rasanya pun sama saje.

Dibuka setiap hari dari pukul 1.00 petang hingga 7.00 malam (Jumaat tutup)

Waze : 'kuih keria antarabangsa hj jalil' dan 'kuih keria antarabangsa hajjah rahman'

Seterusnya kami terjah ke destinasi ketiga pula iaitu Ee Ji Ban Chicken Rice Ball di Jalan Melaka Raya, Taman Melaka Raya. Ada tanda halal besar di depan kedai ni ye. Boleh makan tanpa was was.

Nampak ada parking kosong je terus masuk. Kena jalan kaki sikit. Parking kat sini agak susah. Jangan lupa bayar parking ye. Nanti kena saman. Kena guna kupon parking.

Kedai penuh masa kami sampai. Kena beratur panjang juga. Tapi tak lama tunggu. Sebab kami berdua lagi cepat dapat tempat duduk.

Kami share meja dengan satu family dari Singapore. Servis agak cepat juga. Tak lama order makanan pun sampai. Kami order rice ball 10 biji, dua quarter chicken roasted dan fish ball sup. Lepas tu tambah nasi biasa satu.

Pada aku rasanya sedap. Kena dengan selera kami. Makanan kami tadi dibayar oleh family Singapore tu. Alhamdulillah, Rezeki. Semoga bertambah rezeki family ni.

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball
275, Jalan Melaka Raya 3,
Taman Melaka Raya,
75000 Melaka.

Dibuka setiap hari dari pukul 10.00 pagi hingga 9.30 malam

Waze : 'ee ji ban chicken rice ball'

Lepas makan kami terus menuju ke hotel nak check-in. Untuk 2H1M kami menginap di Imperial Heritage Hotel. Sangat dekat dengan kedai nasi ayam yang kami makan tadi. Jalan kaki pun boleh.

Sampai di hotel beratur sikit saje untuk check-in. Selesai terus naik atas nak masuk bilik. Bilik kami di Tingkat 11.

Kami ambil deluxe room. Bilik bersih dan luas pada aku. Aku booked melalui booking.com. Itu pun beberapa hari sebelum nak pergi. Nasib baik ada bilik lagi.

Lokasi juga sangat strategik. Bila dah masuk bilik automatik jadi malas nak keluar. Lagi-lagi dapat air-cond dan perut dah kekenyangan.

Pukul 4 petang, kami keluar semula untuk ke destinasi seterusnya iaitu Mee Besen Ori Melaka di Pusat Niaga Durian Daun. Masa turun ke lobby mak ai, ramainya orang nak check-in. Queue panjang gile. Nasib baik kami check-in awal tadi.

Sampai di Mee Besen Ori Melaka, tengok kedai penuh juga. Kena tunggu turn. Kali ni kena tulis nama dalam buku. Ada meja kosong dorang akan panggil. Nak makan kat sini kena sabar menunggu. Lebih kurang satu jam ke dua jam juga ambil masa tunggu. Kalau jenis tak sabar atau dah lapar sangat baik cari kedai lain saje.

Lebih kurang satu jam lebih baru kami dapat meja. Order mee soya campur kuew tiaw sup ayam saiz S dengan mini talam western. Mini talam western ni ada fries, meatball, chicken chop dan spaghetti.

Rasa mee besen tu sedap. Cuma minyak terlampau banyak bertakung. Sayang jantung aku wei. Kolestrol oh kolestrol. Western plak, chicken chop ok, spaghetti pun ok ok je, meatball macam banyak tepung. Kureng sikitlah. Mee besen tu habis juga kami makan. Yang western tu terpaksa tapau.

Mee Besen Ori Melaka

No. 17, Jalan PNDD 1,
Pusat Niaga Durian Daun,
Kampung Durian Daun Dalam,
75200 Melaka.

Dibuka dari pukul 3.30 petang hingga 12.00 pagi (Isnin tutup)

Waze : 'mee besen ori melaka'

Lepas makan tekak wife aku rasa tak berapa best. Plan nak ke Jonker Street terpaksa tukar plan balik hotel terus. Balik hotel mandi-manda bersihkan badan kasi segar sikit. Lepas maghrib kami keluar semula sambung destinasi seterusnya iaitu asam pedas.

Mula-mula tu nak makan di Asam Pedas Hajjah Mona. Sekali bila sampai sana tutup pulak. Nak pergi Asam Pedas Selera Kampung dah tutup malam macam ni. Jadinya, kami pergi ke Asam Pedas Claypot. Sampai sana pun penuh juga. Ramai sungguh. Nak try punya pasal tunggulah meja kosong. Baru berdiri kat satu meja ni tuan kedai bagitau makanan dah habis. Makanya terpaksa beralih arah ke kedai lain pulak.

Akhirnya kami makan di kedai Asam Pedas Pokok Besar. Semua yang tak dapat makan di Asam Pedas Claypot terus bertukar arah ke Pokok Besar. Lama juga tunggu makanan sampai kat kedai ni. Rasa asam pedasnya pun tak berapa sedap. Fail.

Selesai makan dah pukul 10 lebih. Nak jalan ke Jonker Street pun macam tak larat sangat. Mata dah mengantuk. Jadinya kami balik saje ke hotel.

Sampai hotel buat ape yang patut, lepas tu tido. Sambung hari kedua.