Total Pageviews

Bali, Indonesia - Day 5

Khamis - 25.09.2014

Bali : Pantai Kuta, Surfing

Hari ni dah hari yang ke lima. Hari ni dah nak balik Malaysia. Tanah tumpah airku. Hari ni bangun awal. Turun breakfast pun awal. Seawal pukul 7.50 pagi.

Selesai makan pukul 8.30 pagi aku gerak ke Pantai Kuta dengan berjalan kaki. Lima hari aku kat Bali baru hari ni berpeluang ke Pantai Kuta. Plan hari ni nak tengok suasana Pantai Kuta dan nak try surfing.

Di pantai Kuta ni ada disediakan kerusi pantai. Tapi kalau nak duduk kena bayar rental ye. Tengok, kat Bali semua benda nak kena cas kan. Memang mata duitan sungguh. Tapi itulah cara dorang mencari pendapatan.

Pantai Kuta

Melambak orang yang tawarkan khidmat surfing ni. Untuk first timer macam aku ni kena belajar dulu. Untuk pakej belajar termasuk sekali dengan sewa surfing board kena bayar Rupiah 150,000 untuk satu jam. Oklah pada aku harga tu.

Surfing rental

Dorang akan ajar step by step macam mana nak bersurfing. Untuk first timer macam aku ni kena guna surfing board yang lebar dan besar sikit.

Mula-mula belajar kat pantai dulu cara nak naik atas board tu. 1st step, kena baring atas board lepas tu bangun berdiri dan bongkok kan sikit badan tu sambil balance kan badan di atas board. Kedudukan badan kena mengiring dan kaki tak boleh lurus kena bengkok sikit. Kuda-kuda kaki kena kuat sebab kena stabil kan surfing board untuk melawan arus ombak yang kuat.

Kena ulang step ni berkali-kali sampai betul dan consistent. Lepas trainer tu puas hati baru boleh try di atas air plak.

Sessi pembelajaran

Not bad juga aku bersurfing walaupun aku ni first timer kan. Best memang best tapi agak penat sebab ombak kuat.

Tu dia gaya sudah ada

Ala professional gitu

Nampak tak kapal terbang nak landing

Yang jatuh tergolek tu bukan aku

Cukup sejam aku naik pantai. Rehat kejap. Pukul 10.00 pagi aku beredar balik ke Hotel. Nak kena kemas-kemas bersiap nak balik. Flight pukul 2.15 petang. So kena ada kat airport at least pukul 12.00 tengahari.

Pukul 11.30 pagi aku check-out. Pak Supir aku dah tunggu kat depan Hotel. Sampai airport pukul 12.00 tengahari. Check in. Untuk keluar dari Bali kena bayar airport tax di kaunter airport. So mesti kena sediakan duit Rupiah 200,000 seorang.

Lunch di airport je arini. Flight depart dari Airport Denpasar pukul 2.15 petang. Pukul 5.15 petang sampai Malaysia dengan selamatnya. Alhamdulillah.

Pada aku pengalaman ke Bali ni memang best. Aku berhajat ada rezeki nanti aku pasti akan kembali ke Bali. Aku plan nak stay kat Nusa Dua sebab pantai di sana lebih cantik.

Sepanjang aku di Bali, aku gunakan khidmat Pak Supir. Berikut adalah bayaran khidmat Pak Supir yang telah aku gunakan sepanjang 5 hari di Bali :-
  1. Hari pertama dari Airport ke Hotel Rupiah 50,000 ke Jimbaran Rupiah 20,000.
  2. Hari kedua dari lovina hingga ke Tanah Lot bermula dari pukul 3.00 pagi hinggalah habis aktiviti Rupiah 400,000.
  3. Hari ketiga dari Barong dance hingga ke Seminyak Rupiah 350,000.
  4. Hari keempat dari Nusa Dua hingga ke Kuta Rupiah 350,000
  5. Hari kelima dari Hotel ke Airport Rupiah 50,000.
So total untuk Supir sepanjang di Bali ialah Rupiah 1,220,000. Bagi aku harga ini ok. Sangat berpatutan. Sebelum ke Bali aku booking dulu perkhidmatan Supir di sini.